PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2133 z późn. zm.), reguluje zasady i tryb przyznania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych oraz właściwość organów w tych sprawach i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. 2001r., Nr 156 poz.1817) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2005., Nr 131, poz. 1094)

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 ) i obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 16 kwietnia 2021r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2021r. do dnia 30 kwietnia 2022r. (M.P. z 2021 poz. 393)

 DODATEK MIESZKANIOWY
Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. 

DOKUMENTY

Aby otrzymać pomoc w formie dodatku mieszkaniowego należy złożyć: 

- wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego dostępny w Urzędzie Gminy Stolno, pokój nr 18 bądź w załączniku
- Tytuł prawny do zajmowanego lokalu ( umowa najmu, podnajmu, akt notarialny, itp.). 
- Wydruk opłat czynszowych, ewentualnie dokument poświadczający wysokość wydatków za miesiąc, w którym składany jest wniosek. 
- Opłacony rachunek za wodę za miesiąc, w którym składany jest wniosek. 
- Zaświadczenie o wysokości dochodu za 3 miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku 
- Zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy (dot. osób bezrobotnych). W sytuacji, gdy osoba nie jest zarejestrowana w PUP – własnoręczne oświadczenie o tym, że nie jest zarejestrowana, z adnotacją, czy w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku osiągnęła dochód z prac dorywczych, bądź uzyskała pomoc finansową od innych osób. 
- Decyzję lub 3 ostatnie odcinki renty, emerytury (w przypadku osób pobierających świadczenie z ZUS , KRUS lub inny organ rentowy). 
- Decyzję właściwego płatnika (w przypadku pobierania świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego). 
- Wyrok sądu o wysokości zasądzonych alimentów lub potwierdzenie otrzymywania alimentów. 
- Zaświadczenie o wpisie do działalności gospodarczej wraz z oświadczeniem o dochodzie uzyskanym z tej działalności (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej). 
- Dokument poświadczający wyrejestrowanie lub zawieszenie działalności gospodarczej (w przypadku wyrejestrowania). 
- Decyzja w sprawie wymiaru podatku  (w przypadku jego prowadzenia). 
- Ostatnie szczegółowe rozliczenie za energię elektryczną. 
- Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju – orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności. 
- W przypadku właścicieli domów jednorodzinnych i właścicieli lokali mieszkalnych do wniosku należy dołączyć: akt notarialny, rachunki za wodę, śmieci.
- W przypadku właścicieli lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, gdzie nie ma zarządcy lokalu – powierzchnię użytkową lokalu, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu, potwierdza inspektor ds. budowlanych lub współwłaściciele nieruchomości 


DODATEK MIESZKANIOWY PRZYSŁUGUJE:

- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, 
- członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkującym na podstawie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, 
- osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom lokali mieszkalnych, 
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem, 
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny.

DOCHÓD 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie jednoosobowym tj. 2.189,04 zł i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym tj. 1.563,60 zł.

Od. 01.03.2021 r. najniższa emerytura wynosi 1.250,88 zł

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. 

Do celów obliczenia dodatku mieszkaniowego do dochodu przykładowo zalicza się: Wynagrodzenie za pracę, emerytury, renty, wynagrodzenie z umów o dzieło , zlecenia i agencyjnych, diety, zasiłki stałe z pomocy społecznej, zasiłki rodzinne, wychowawcze, pogrzebowe, dodatek pielęgnacyjny, zasiłki dla bezrobotnych, przedemerytalne, dodatki kombatanckie, stypendia studenckie, żołd, alimenty, jednorazowe odprawy, nagrody pieniężne, uzyskaną kwotę ze sprzedaży mieszkania lub samochodu. 

Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 ha przeliczeniowego. 

POWIERZCHNIA MIESZKANIA

Ustawa określa tzw. powierzchnię normatywną, na którą wypłaca się dodatek mieszkaniowy. W przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może ona przekraczać: 

- 35 m2 na 1 osobę
- 40 m2 na 2 osoby
- 45 m2 na 3 osoby
- 55 m2 na 4 osoby
- 65 m2 na 5 osób

- 70 m2 na 6 osób, - a w razie zamieszkiwania w mieszkaniu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby powierzchnię normatywną powiększa się o 5 m2. 


Normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 15 m2, jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna wymagająca zamieszkiwania w oddzielnym pokoju zgodnie z posiadanym orzeczeniem powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności. 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje również, gdy powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie  przekracza normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż: - 30 % albo - 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %. 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY 

Postępowanie w sprawie przyznawania dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od daty złożenia poprawnie wypełnionego wniosku wraz z niezbędną dokumentacją.  

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. 

Informacja na temat możliwości ubiegania się o dodatek mieszkaniowy z mocą wsteczną

Urząd Gminy Stolno informuje, iż można ubiegać się o dodatek mieszkaniowy z mocą wsteczną za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, zgodnie z art. 15Zzzib ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałanie i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020r. Poz. 374,567,568,695,875,1086).

Ważne! Dodatek mieszkaniowy może zostać przyznany z mocą wsteczną wyłącznie w przypadku wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego złożonego nie później niż po upływie 30 dni od dnia zakończenia obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonych z powodu COVID-19.

Do wniosku o dodatek mieszkaniowych należy dołączyć wniosek o przyznanie dodatku z mocą wsteczną ze wskazaniem okresu za jaki miałby być przyznany dodatek, nie wcześniejszy jednak niż od 20.03.2020r.

DODATEK ENERGETYCZNY
Osobom, którym przysługuje dodatek mieszkaniowy maja możliwość ubiegania się o dodatek energetyczny.  

DOKUMENTY

Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o przyznanie dodatku energetycznego: 

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego dostępny w Urzędzie Gminy Stolno, pokój nr 18, bądź na stronie internetowej w załączniku. 
kopia umowy kompleksowej (umowa na przesyłanie i sprzedaż energii elektrycznej) lub umowy sprzedaży energii elektrycznej (umowa na sprzedaż energii elektrycznej); 
rachunek lub faktura VAT za energię elektryczną (tylko w przypadku wyboru płatności na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarto umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii elektrycznej) 
kserokopia decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy. 
  

Za odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej uważa się osobę, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2. ust. 1. ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2019 roku, poz. 2133 ze. zm.), która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, w drodze obwieszczenia Ministra Klimatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wysokość dodatku energetycznego na kolejne 12 miesięcy (Monitor Polski z dnia 21 kwietnia 2020 r. poz.374). 

Wysokość dodatku energetycznego obowiązująca od 1.05.2021 r. do 30.04.2022 r. zgodnie z obwieszczeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 kwietnia 2021 r. wynosi:

dla gospodarstwa jednoosobowego - 12,09 zł miesięcznie, 
dla gospodarstwa składającego się z 2 do 4 osób - 16,79 zł miesięcznie, 
dla gospodarstw składających się z co najmniej 5 osób - 20,15 zł miesięcznie.  
Zryczałtowany dodatek energetyczny wypłacają gminy w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym zryczałtowany dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.